سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات پخش تراکت و آگهی تبلبغاتی

مرسدس سخت جان برای دانشجویان ایرانی!

 

مرسدس بنز W123 یکی از به یاد ماندنی‌ترین محصولات دهه هفتادی این کمپانی آلمانی است که در تیراژی نسبتاً قابل توجه به ایران وارد شده و هنوز هم تعداد زیادی از آن در معابر کشورمان تردد دارند و حتی به صورت روزمره مورد استفاده هستند. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌های این محصول نوستالژیک و تاریخچه آن می‌پردازیم.

نگاهی به تاریخچه مرسدس بنز W123 در ایران

با آن که همزمان با عرضه? جهانی نسل W123، این مدل از کلاس E توسط نماینده رسمی مرسدس بنز در ایران، یعنی شرکت «مریخ»، واردات این خودرو به ایران را در دستور کار قرار داد، اما بیشتر شهرت و البته محبوبیت این مدل شاید مدیون واردات آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه شصت خورشیدی باشد. در آن دوره با وجود بسته بودن واردات خودرو، وجود مجوز واردات دانشجویی به یک نعمت برای علاقمندان بدل شده بود و تعداد زیادی از این خودروی آلمانی با این مجوز در سال‌های 1358 تا 1366 وارد کشورمان شد و مرسدس بنز W123 یکی از معدود خودروهای اروپایی مدرن بود که در دهه شصت هنوز هم نمونه صفر کیلومتر آن در نمایشگاه‌های خودرو (خصوصاً منطقه عباس آباد تهران) یافت می‌شد. همین امر سبب شد تا در آن زمان به این نسل از کلاس E در ایران لقب «بنز دانشجویی» داده شود.

در نسل W123 مرسدس بنز سعی کرد تا با ارائه یک طراحی مدرن و به روز، تا حد زیادی از سبک و سیاق محافظه کارانه مدل قبلی یعنی نسل W114/115 فاصله بگیرد. از نظر زبان طراحی، این مدل شباهت‌های زیادی با کلاس S و SL/SLC هم دوره خود داشت و همین به جذابیت آن می‌افزود. علاوه بر این باید به نحوه مهندسی این مدل اشاره کرد که علاوه بر ایمنی و کیفیت سواری مدرن و بسیار مناسب، تا حد زیادی به آن یک طبع سخت جان و دوام قابل توجه داده بود. همین امر سبب شد تا استقبال جهانی از این محصول آلمانی قابل توجه باشد. در این نسل مرسدس بنز علاوه بر مدل سدان، نمونه‌های لیموزین، استیشن و کوپه با موتورهای 4، 5 و 6 سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه شد.

 

علاوه بر واردات شرکتی در دوران پیش از انقلاب اسلامی و البته شخصی با مجوز دانشجویی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخشی از واردات این مدل توسط نهادهای مختلف دولتی انجام شدند. در دهه? شصت ناوگان پلیس ایران مجهز به انواع سدان این مدل بود و البته تعدادی نیز برای استفاده به صورت آمبولانس وارد شدند. جالب این که ظاهراً تعداد کمی نیز برای استفاده تشریفاتی به ایران آمدند که اکثراً پیشرانه‌های 6 سیلندر داشتند.

همانند سایر محصولات مرسدس بنز، بیشتر بنزهای دانشجویی وارد شده به ایران از انواع ساده‌تر و کم آپشن بودند. بیشتر سهم واردات متعلق به نمونه‌های 230E و 200E بودند و تعداد اندکی نیز از مدل‌های 280E و البته دیزل وارد کشورمان شد. همین امر سبب شد تا علاوه بر لقب «بنز دانشجویی»، بسیاری این مدل را با کد بنز 230 بشناسند. برخی آپشن‌ها نظیر سانروف، رینگ‌های رونال و شیشه‌های رنگی در بین نمونه‌های وارد شده به ایران بیشتر از دیگر موارد دیده می‌شدند.

نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز W123

از جمله نقاط قوت W123 می‌توان به تعادل و هندلینگ بسیار خوب، کیفیت سواری فوق العاده مدرن، کیفیت قطعات و ماندگاری بالای قطعات یدکی و موتور و گیربکس‌ بسیار جان سخت اشاره کرد.یک نکته بسیار مهم تفاوت‌های دو سری پیشرانه‌های این مدل است.

در سری اول که اصطلاحاً «موتور سفید» نامیده شده‌اند، مشکلات روغن کاری و یاتاقان شایع است. در سری دوم که «موتور مشکی» نام گرفته، این موارد رفع شده و از بادوام‌ترین‌ پیشرانه‌های تاریخ مرسدس  نمای داخلی مرسدس بنز

 

سلامت داشبورد، صندلی‌های جلو، پوسیدگی در پشت کاسه چراغ، افتادگی درب صندوق عقب، پایین درب‌ها و گلگیرها از جمله سایر نقاط ضعف بالقوه این مدل هستند که باید به هنگام خرید به آن‌ها توجه کرد. افتادگی عقب صندوق است. همانند سایر محصولات کلاسیک آلمانی، در بازار ایران قطعات یدکی تزئینی W123 کمیاب شده‌اند و قیمت آن‌ها به شدت بالا رفته است.

مرسدس بنز W123 از نظر دوام و استحکام نسبت به سایر محصولات آلمانی هم دوره خود یک سر و گردن بالاتر است و همین مورد از این نسل یک اسطوره ساخته است. علاوه بر محبوبیت نوستالژیک و تاریخی این مدل در ایران، خارج شدن بسیاری از مدل‌های کم تیراژ‌تر از دسترس بیشتر علاقمندان به خاطر قیمت‌های نجومی، این روزها قیمت W123 نیز روندی افزایشی پیدا کرده است.

با این حال، این مدل هنوز هم گزینه‌ای مناسب و در دسترس برای کسانی است که می‌خواهند کیفیت سواری مثال زدنی تقریباً مدرن مرسدس بنزهای دوران طلایی این برند را در قالب یک خودروی کلاسیک نوستالژیک تجربه کنند.